Vernieuwd logo
Herontwerp logo
Na 21 jaar hebben we besloten om ons logo een update te geven. Want hoewel we het oude logo met veel plezier hebben gebruikt was het tijd voor iets nieuws. Belangrijk bij dit herontwerp was het behoud van de herkenbaarheid. Het resultaat is een logo dat de basis behoudt van het oude en tegerlijkertijd de tijdgeest en toekomstige visie weerspiegelt. We zijn benieuwd naar uw reactie of feedback.
Betekenis originele logo
Over de totstandkoming van het originele logo vertelt Frits Rijnenberg - oprichter van SIOH en advieur van het huidige bestuur - het volgende: “Het logo bestaat uit vier gestileerde pijlen die met de punten naar het midden gericht staan, waardoor in het middenvlak een vierpuntige ster wordt gevormd. De pijlen representeren tezamen de vier doelgroepen van de SIOH, terwijl de ster in het midden de moeilijk bereikbare doelstellingen voorstelt”.
Hoe het allemaal begon
Frits vertelt verder: “Reeds in de zestiger jaren van de vorige eeuw was de Indische gemeenschap vastbesloten om meer kleur te geven aan de Nederlandse samenleving. In de beginjaren beperkte zich dat voornamelijk tot het invoeren van de levenswijze die wij in Indië gewend waren. Naast de typische muzikale (Indorock) en culinaire inbreng ging dat ook gepaard met themagerichte kleding- en dansstijlen. Door het oprichten van de vele verenigingen in den lande groeide dit uit tot een levensstijl dat niet meer weg te denken was, belichaamd door de vele Indische party’s die bekend stonden als Kumpulans.
Bij de eeuwwisseling toen de tieners en twintigers van weleer inmiddels respectabele zeventigers en tachtigers zijn geworden kwamen andere wensen naar voren. Men wilde meer, men wilde plezierig ouder worden, men wilde met gelijkgestemden in een exotische woonomgeving verblijven om daar de winter van hun leven door te brengen, kortom men wilde ‘terug naar de wortels’ zonder naar het geboorteland terug te hoeven. Voor ons leek het destijds een onhaalbare droom.
Na het vernemen van deze gezamenlijke wens van de Indische ouderen kon het SIOH bestuur zich niet veroorloven om dit zomaar voorbij te laten gaan en ging meteen aan de slag. Vastberaden en met tomeloze inzet en hulp van de achterban en vrijwilligers kwam in 2010 uiteindelijk het wooncomplex Lieflijk Indië tot stand. Een droom die werkelijkheid is geworden”.
Doelgroepen
SIOH zet zich voornamelijk in voor de volgende doelgroepen:
Indisch Nederlandse ouderen;
personen die in het voormalig Nederlands-Indië zijn geboren en/of woonachtig zijn geweest;
personen die affiniteit hebben met het voormalig Nederlands-Indië en bekend zijn met haar historie en/of culturele achtergronden;
personen die belangstelling hebben voor en zich thuis voelen in de Indische gemeenschap.